Een gezond koolhydraat-arm dieet

👩‍🏫Gezond koolhydraatarm voedingspatroon

Ik wil de misverstanden over de inhoud van een koolhydraatarm dieet bespreken. Sommige mensen veronderstellen dat koolhydraatarme diëten helemaal geen koolhydraten bevatten. Dat is onjuist. Een koolhydraatarm dieet is geen koolhydraatloos dieet, en bevat nog steeds koolhydraten.

👨‍🏫Bij een koolhydraatarm dieet krijg je echter enkel langzame koolhydraten binnen. Deze komen uit onbewerkte plantaardige producten die ook veel vezels bevatten.

📝Een gezond koolhydraatarm dieet is opgebouwd uit de volgende macronutriënten:

Koolhydraten (vezelrijk): 50-150 gram per dag, afhankelijk van je afslankdoel. Deze haal je uit gezonde producten met langzame koolhydraten: groenten, fruit, peulvruchten en pseudogranen.

Eiwitten: 20-35% van de totale calorie-inname. Deze haal je uit vlees, vis, zuivel, eieren en tempeh (bij sterke voorkeur van biologische oorsprong).

Vetten: Deze haal je uit onbewerkte voeding, met focus op bronnen van omega 3: noten, zaden, pitten, vette vis.
Uit deze richtlijnen volgt een gezond koolhydraatarm voedingspatroon waar de onderstaande producten in passen. Deze producten gebruiken wij in onze richtlijnen, voedingsschema’s en publicaties.

🥦Groenten
Waarom: vitamines, vezels, voorkomen van hongergevoel.
🍓Fruit
Waarom: vitamines, vezels, voorkomen van (vr)eetbuien.
🌾Noten en zaden
Waarom: omega 3-vetten, vezels, eiwitten, vitamines, mineralen.
🥚Eieren
Waarom: eiwitten, vitamines, mineralen.
🥛Zuivel
Waarom: eiwitten, vitamines, mineralen.
Kies voor zuivel zonder suiker.
🥩Vlees
Waarom: eiwitten, vitamines, mineralen.
Kies voor onbewerkt vlees, bij voorkeur van dieren die geen krachtvoer hebben gehad.
🐟Vis
Waarom: eiwitten, omega 3-vetten, vitamines, mineralen.
🥟Tempeh
Waarom: eiwitten, vezels.
🥜Peulvruchten
Waarom: vezels, eiwitten, vitamines, mineralen.
🌾Pseudogranen
Waarom: vezels, vitamines, mineralen.
🥘Kruiden en specerijen
Waarom: smaak, antioxidanten, verbeteren van de stofwisseling

Wij raden aan om zoveel mogelijk voor biologische en onbewerkte voeding te kiezen, met name in het geval van vlees, vis, zuivel en eieren.

Dankjewel voor de foto PF