Volhouden in het weekend..

Ik wil je een aantal tips laten zien die het makkelijker maken om in het weekend je goede voedingspatroon te volgen:

  1. Activiteiten in het weekend…

Het fijne van het weekend is dat je even niet naar je werk of naar school hoeft. Gebruik die tijd dan ook optimaal. Kies voor activiteiten waar je doordeweeks geen tijd voor hebt, maar die wel de nodige lichaamsbeweging vereisen. Ga wandelen of fietsen, neem de hond mee voor een lange boswandeling, speel met je kinderen (of neefjes/nichtjes), werk in de tuin of ga lekker zwemmen. Kortom; je mag de sportschool best een keer overslaan maar doe in plaats daarvan iets waar je plezier aan beleeft en waar je tegelijkertijd wat calorieën mee verbrandt.

Aanvullende tip: het is misschien iets minder plezierig, maar tijdens het schoonmaken verbrand je ook heel wat calorieën!

  1. “Ik mag in het weekend best een beetje spijbelen!”

Wat je daarmee eigenlijk bedoelt, is dat je vindt dat je je de hele week zo braaf aan je dieet hebt gehouden dat je in het weekend de boel mag saboteren en al je harde werk wel weer teniet mag doen. Dat klinkt niet echt logisch toch? Als je vindt dat je iets speciaals verdiend hebt voor je harde werk tijdens de week, probeer jezelf dan op iets anders te trakteren dan op ongezond voedsel. Er zijn veel betere manieren om jezelf te belonen voor het diëten dan je dieet te verpesten!

Trakteer jezelf op een leuke gadget, leuke kleding, een bioscoopje, een dagje spa of sauna, een museumbezoekje… Junkfood is echt geen wenselijke beloning!

  1. Wil je gewoon relaxen?

Het klinkt verleidelijk om het hele weekend niets te doen: gewoon een beetje op de bank te hangen en tv te kijken. Maar als je wilt relaxen, hoef je echt niet op de bank te blijven liggen! Probeer eens een ontspannende wandeling te maken of een andere activiteit te ondernemen waar je niet extreem veel energie bij hoeft te verbruiken, maar waarbij je in ieder geval niet helemaal stilzit.

Een boswandeling, strandwandeling of parkwandeling is niet alleen goed om wat extra calorieën te verbranden, maar echt voor ALLES! Je gewrichten, je hormoonhuishouding, je vochthuishouding, je zuurstofvoorziening, je vitamine D-voorziening en ga zo maar door… Kortom: wandel!

  1. Zijn jouw weekenden altijd helemaal volgeplakt?

Wellicht is jouw weekend helemaal niet zo relaxed als wij nu suggereren… Voor jou betekenen de zaterdag en zondag misschien wel continu rondrennen, boodschappen doen, achterstallige arbeid inhalen, het huis aan kant maken, de kinderen vermaken en/of je huiswerk maken. Als dit jou maar al te bekend in de oren klinkt, dan is het belangrijk om goed vooraf en vooruit te plannen wat je eet tijdens het weekend. Anders grijp je heel gemakkelijk naar kant-en-klare calorierijke snacks, zonder dat je het misschien zelf doorhebt.

Maak dus van tevoren een planning* waarin je vastlegt wat je wanneer eet. Daardoor laat je je niet overvallen door de hectiek van het weekend en houd je je gemakkelijker aan je dieet.

  1. Nuttig een ontbijtje

Ook al ben je wellicht niet gewend om doordeweeks te ontbijten omdat je al om half 9 op school of op je werk moet zijn, neem dan juist in het weekend wel de tijd voor een gezond en voedzaam ontbijtHierdoor komt de spijsvertering op gang en voel je je gedurende de hele dag fitter. Kleinere maaltijden verspreid over de dag zorgen er sowieso voor dat je lichaam minder snel vet opslaat uit voedsel, in tegenstelling tot enkele grote maaltijden.

Tot slot

Realiseer jezelf dat een dieet niet iets tijdelijks is voor momenten waarop het toevallig zo uitkomt. Diëten is het aanpassen van je levensstijl, en je kunt je levensstijl natuurlijk niet ieder weekend in de wacht zetten! Dus wanneer je op vrijdagavond plannen maakt voor het weekend, houd bovenstaande tips dan in je achterhoofd, want voordat je het weet is het weer maandag.

In het weekend is het vaak moeilijk om je te houden aan je dieet en gezond te leven. ’s Weekends komt er relatief weinig terecht van onze goede voornemens en voor je het weet ben je op maandag 2 kilo zwaarder dan op de voorgaande vrijdag. Dit heeft alles te maken met je planning: al dan niet vooruit plannen…

*Gebrek aan planning…

De belangrijkste reden dat we te weinig doen in het weekend is in veruit de meeste gevallen het gebrek aan planning. Door de week heeft bijna iedereen een strakke planning met onder andere gezond koken en regelmatige bezoeken aan de sportschool of andere lichaamsbeweging…

Verloren dagen

In het weekend blijven we daarentegen tot laat op en slapen we meestal uit, waardoor we ons dik en lui voelen en ons daar ook naar gedragen. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden, maakt dat de handhaving van een gezonde levensstijl erg moeilijk, je hebt immers al het gevoel dat het verloren dagen zijn. Deze neerwaartse spiraal duurt meestal tot maandagochtend wanneer we weer terugvallen in ons strakke schema.

Chronische lamlendigheid

Natuurlijk is de vrijheid en chaos van het weekend geen hele grote ramp omdat iedereen weleens rust kan gebruiken en een lui weekend wil hebben. Maar als het ELK weekend gebeurt, kunnen we ongemotiveerd raken voor de rest van de week.

Vooruit plannen!

Om demotivatie en lethargie te voorkomen, kun je een aantal dingen doen… Zo is het verstandig om ’s weekends op dezelfde tijd op te staan als door de week (of in elk geval in de buurt van die tijd). Daarnaast werkt het goed om alle dingen die je wilt doen in het weekend van tevoren al te plannen, want dan komt er veel meer van terecht (bron). Als je ook nog eens vroeg op de zaterdag of zondag actieve dingen doet, krijg je een goed gevoel en heb je VEEL meer energie om ook nog eens leuke dingen te doen!