Fruitsuiker en kristalsuiker

“IN FRUIT ZIT SUIKER, DUS DAT IS OOK NIET GOED!” 🙄🤨

Ik hoor het best vaak. Cliënten die helaas denken dat alle suikers hetzelfde zijn. Dat de suiker uit een dikke reep Mars dezelfde is als uit een sinaasappel.
Om een lang en ingewikkeld verhaal kort te houden: de suikers uit een sinaasappel (of ander fruit) laten je bloedsuikerspiegel langzaam stijgen n daarna weer terug komen op niveau. Bij de Mars knalt je bloedsuiker door het plafond en stort later als een kei weer in. Dat vindt je lichaam niet fijn.

DUS : Waarom je toch beter fruit kunt eten i.p.v. iets anders zoet:

Feit 1. Fruit helpt om caloriearm te eten
Ja, fruit is ontzettend gemakkelijk als je op dieet bent. Je weet namelijk zeker dat je met fruit de caloriearme keuze maakt. Mueslirepen, en andere ‘verstandige’ tussendoortjes leveren vaak meer calorieën dan je denkt.

Feit 2. Fruit stilt sneller je trek dan een kroket
Fruit bevat veel vezels. Vezels zorgen ervoor dat je sneller een verzadigd gevoel hebt. Vet eten heeft als nadeel dat je pas na een tijdje voelt dat je verzadigd bent, waardoor je snel te veel eet.

Feit 3. Fruit helpt om gezond te blijven
Volgens het Voedingscentrum zijn er sterke aanwijzingen dat fruit eten helpt tegen bepaalde chronische ziekten. Genoeg groenten en fruit eten zou het risico op hart-en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker verlagen.

Feit 4. Fruit helpt op blijvend gewicht te blijven
Het probleem van veel diëten is dat ze te eenzijdig en nodeloos ingewikkeld zijn. Het zou niet goed zijn ze lang vol te houden omdat ze simpelweg niet alles leveren wat je nodig hebt. Fruit levert weinig calorieën en veel van wat je lijf nodig heeft. Vervang één ongezonde gewoonte door fruit , beperk de inname van wit brood, pasta, rijst en aardappels en je bent al op weg!