MOTIVATIE

Dieet volhouden : de juiste motivatie!

Het is even een stukje om te lezen , maar DOE het gewoon. Het kan het verschil betekenen tussen slagen en falen!

 

Het beste dieet voor jou is een dieet wat voorziet in de juiste combinatie van voedingsstoffen die er voor zorgen dat je afvalt én het kunt volhouden. Een belangrijke factor van het slagen in het volgen van een dieet is MOTIVATIE. Zonder motivatie ga je niet eens beginnen.. omdat je weet dat de kans van slagen nihil is.

Een aantal TIPS om je motivatie te houden:

  1. Houd een eetdagboekje bij. Schrijf alles op wat je eet en drinkt.
  2. Heb geen haast om af te vallen. Een zwaar (crash) dieet geeft misschien snel resultaat, maar op de lange termijn desastreus voor je lichaam. En de kilo’s komen even hard weer terug. Plus extra. Stel een termijndoel. Korte termijn én lange termijn.

Veel mensen dénken de motivatie en intentie te hebben, maar als puntje bij paaltje komt veranderd er weinig. Dit komt omdat gedrag veranderen een moeilijk proces is. Dit proces wordt echter wel in gang gezet door MOTIVATIE.  Zonder motivatie onderneem je niets.

Wat is jouw motivatie?

  • Omdat de dokter zegt dat je moet afvallen?
  • Omdat de dokter zegt dat je moet afvallen en je zelf óók het NUT van inziet??

Zie je zelf het NUT / BELANG ervan in? Hoe meer BELANG je ziet, hoe hoger je MOTIVATIE, des te hoger je kans van SLAGEN!

TIP 3 : Schrijf het BELANG uit. BELANG = MOTIVATIE

  • Wat gaat het jou opleveren als je dit lukt?
  • Hoe ziet dat eruit?
  • Wat doet dat met je gevoel?

Op deze manier krijg jij concreter wat de opbrengst zal zijn van het dieet wat je volgt.

TIP 4 : meningen van anderen zijn er altijd.

Het gaat echter om JOUW mening. JIJ weet waarom je dit doet: voor jezelf! Niet voor die ander. Eet daarom op de verjaardag van je buurvrouw niet dat stukje taart op omdat zij er dan niet mee blijft zitten. Ben stellig in je houding:

  • Ik PAK dat niet
  • De kracht van woordkeuze: Ik PAK dat niet. Zeg nooit: Ik MAG dat niet.

TIP 5 : Hak je einddoel in stukjes.

Wil je 25kg afvallen? Vier de eerste 5kg. Die zijn er het snelste af. Vier daarna iedere week -1kg.

TIP 6 : Beloon jezelf niet met eten.

Je bent geen hond. Beloningen die jou blij maken: een uur ongestoord in bad, een prachtige bos bloemen, een nieuwe broek enz.

TIP 7: stel een gedragscode op voor jezelf

“Ik verander mijn oude gedrag zodat ik dichter bij mijn DOEL kom en mijn doel zal bereiken. Geen excuses.”

“Ik ga iedere dag 30 minuten wandelen. Geen excuses.”

“Ik eet iedere dag gezond & lekker. Geen excuses.”

TIP 8 : Waar moet ik beginnen ??

Start met de C9. Je leert jezelf in 9 dagen tijd een nieuwe, gezonde gewoonte aan. Alles is voor je uitgeschreven. Je hoeft alleen maar te DOEN wat er staat. Laat je ná de C9 door mij adviseren hoe nu verder te gaan, want dan begint het pas!

De grootste valkuil is VERLEIDING…daarom is plannen heel erg belangrijk.

  • Plan op zondag de komende week : wanneer ga je boodschappen doen, wanneer kan je zelf koken, wanneer ga je uit eten, wanneer heb je een drukke dag en weinig tijd.
  • Ga 1 x per week boodschappen doen en maak een boodschappenlijstje. Hiermee wordt je gedwongen om te plannen en voorkom je impulsinkopen.
  • Plan de verleidingen. Wanneer heb je een (verjaardags-)feest? Eet goed van te voren. Zeg met overtuiging NEE tegen een stukje taart. Ga niet op armlengte afstand van de borrelnootjes zitten. Drink genoeg water en geniet van het gezelschap. Komen ze rond met bitterballen? Ga dan juist ff naar het toilet. Bij terugkomst zijn de bitterballen op.. 😉

Met alle TIPS creëer je en DOEL.  Je hebt een PLAN.

SCHRIJF dit nu op PAPIER. Met een PEN. Oldschool, maar zeer effectief.

Schoonheidssalon Beauty by Femke Expert in Huid & Voeding